Ağaç Ev Sohbetleri 128


 Ağaç Ev Sohbetleri'nin 128. haftasının konusu sevgili deeptone'dan.

"Geçmişi öğrenmek, şimdi yaşayan bizler için önemli midir?

Buna sanırım hiç düşünmeden "evet"demek mümkün. Geçmişimizi bilmek bir kere kültürümüzü tanımak, köklerimizi bilmek, nereden nerelere gelmişiz görmek için önemli. Bugün biz olmak için neler yapılmış? ne mücadeleler verilmiş? Nasıl bir gelişim göstermişiz?

Sadece yaşadığımız ülkenin, coğrafyanın değil, genel olarak dünya tarihini bilmek pek çok ders çıkartmamızı sağlayabilir. Bugün yaşananlardan ne kadar ders çıkartıyoruz orası tartışmalı ya neyse. İnsanoğlu her ne kadar yeniden yeniden yeniden aynı hataları (artık birden çok tekrarlanınca bunun adı biraz aptallık oluyor sanırım) tekrarlasa da teknik olarak ders çıkartmak mümkün.

Okul hayatımda en sevmediğim ders tarih oldu sanırım. Türk eğitim sisteminde okunan tarih dersi bir kısırdöngü içinde. Belli konuları her yıl çocukların önüne sürüyoruz.  Bir de okutulan bazı tarihi bilgilerin gerçekliği soru işareti. Kabul edelim ki ülkeleri yöneten kişiler yıllar içinde tarihi çarpıtarak, saklayarak yazıya dökmüş. İşe bu tarafından bakınca geçmişi öğrenme çabamızın çok yönlü ve bol okumalı olması gerekiyor. Çeşitli kaynaklardan, sorgulayarak okumalıyız. Malesef bugünki eğitim sisteminde bu mümkün değil.



Yorumlar

  1. Sanırım bu konu tartışmaya müsait:) İlk iki paragrafta yazdıklarınıza son paragrafta yazdığınız nedenlerle mesafeli yaklaşıyorum. Geçmiş zaman içinde, tarihte mutlak gerçeği bulmak hayli zor. Dediğiniz gibi farklı kaynaklardan, muhakeme gücümüzü kullanarak geçmişi bir ölçüde öğrenebiliriz belki. İşte ancak böyle bir tarih gelecek için rehber olabilir bize. Bir de belirttiğiniz üzere tarihten ders almak niyetinde değil. Bir de ben deneyim belki tarihe geçerim diyen çok insan var aramızda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında ilk paragrafı yazarken aklımdaki daha çok arkeolojiydi. Bazen yazarken aklımda olanı sanki okuyan bilecekmiş gibi davranıyorum. Sonradan okuyunca farkettim ben de. Dediğim gibi o derslerde okutulan tarihi sevmiyorum ama arkeolojiyi, geçmiş medeniyetleri tanımayı severim

      Sil
  2. ben de edebiyatı bölüm olarak okumaya başlamadan önce, ve bence de kesinlikle eğitim sisteminin getirisi, kesinlikle tarih derslerini sevmiyordum. Ne yazık ki coğrafya da sevmiyordum ve bu ikisinin eksiklerini hala kapatmaya çalışıyorum ne yazık ki. Sonra aslında tarih diye bize dayatılan şeyin sadece ezberlenmek zorunluluğu getirilen bir takım sayısal veriler olarak bize sunulduğu, gerçek tarihin daha derin daha anlaşılır aktarılabileceği hatta aslında sevdirilerek anlatılabilse ya da öğrenmemize izin verilse fevkalade muazzam bir dünyanın kişiye kapılarını açabilecek olduğunu fark ettim. Keşke bunu fark etmek için 35 yaşımı beklemeseydim. Fakat eğitim sistemi ne yazık ki sizi sadece o dersi sevdirmeden bırakmıyor ne yazık ki o derse ilginizi bitirip sizin posanızı bırakıyor. Ahh eğitim sisteminden ne dertliyiz bilhassa öğrenci, öğretmen ve veli süreçlerinin içinde bulunma şansım oldukça insan maalesef umutlarını biraz daha yitiriyor... SAğlıkla kal canım çok uzun yazdım ama kusuruma bakma...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek uzun yazmak. Demek ki bu konuda sen de benim gibisin. Bazen kafamdakileri yazmaya çekiniyorum. Biraz ters kaçabiliyor çok kişiye. Annemin hep uyardığı gibi "politik olmayı" beceremiyorum pek. Ama öğrenci ve veli süreçlerinde bulunan ben de tarihi sevemedim. Hatta çocukların inkilap tarihi öğretmenine (aynı zamanda okul müdürü idi) kursa gelmelerini istediğinde "gerek yok evde de okuyup öğreniyorlar (ezberliyorlar), zamanlarını harcamasınlar" demişliğim var.

      Sil
  3. 'Kökleri Bilmek' anahtar bir cümle. Toplumların ileriye taşınması kendi varlığının ve kültürünün gelişiminin sonraki nesillere aktarılmasından geçiyor sanırım. Bu bağlamda eğitim organlarına büyük görev düşüyor. Siyasilerin eğitime kendi eğilimlerini empoze etmeleri ne derece doğru bu tartışılır. Bunun bilincinde olup doğruları bulmaya çalışmamız lazım. Kafamızı karıştıran bir geçmişle yaşamak ne kadar kafa karıştırıcı değil mi? Geleceğe yön verme konusunda da çıkmaza sokuyor sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bildik, klasik ders kitaplarına güvenmiyorum ben. Araştırmak lazım. Çok kaynaktan, farklı kaynaklardan. Ama o yılların verdiği tarih sevmeme belki de bu konuları o kadar da okuduğum söylenemez.

      Sil
  4. ah tarih hiç sevmem ben de :)

    YanıtlaSil
  5. Aynı fikirdeyim geçmişimizi daha iyi öğrenmeliyiz ve egitimsistemi daha iyi olmalı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğitim sistemi nasıl düzelecek bilmem. Çok nesli kaybediyoruz

      Sil
  6. Geçmiş anlatana göre farklılık gösterebilir bence. Herşeyde olduğu gibi. Önemlidir nerden gelip nereye doğru değişildiğini bilmek. Ama dediğiniz gibi farklı kaynaklardan farklı dillerden okuyup değerlendirme yapmak, tek taraflı bakmamak lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün çocuklar meraklı değillerse tek kaynaktan öğreniyorlar. Araştırma yok. Kitap okumanın da çok iyi olmadığı ortada. Ezberleniyor, onlar bile unutuluyor

      Sil
  7. Ben de tarih derslerini sevmezdim. Ama zamanla kendi merak ettiğim konuları ayrı olarak araştırmak, onlar üzerinde okumak alışkanlık haline gelince sevmeye başladım. :) Merak duymadan çok zor.

    YanıtlaSil
  8. ben tarih dersini çok severdim dersten bağımsız olarak tarih ve arkeoloji de severim okul eğitimi ile kalmamak lazım ki şimdi öğrenmenin önündeki imkanlar daha geniş ...

    YanıtlaSil
  9. Ben tarihi severim merak da ederim ☺️

    YanıtlaSil

Yorum Gönder