Ağaç Ev Sohbetleri 126


 Doğduğum, yaşadığım ya da sevdiğim yerler... Tarihleri nedir, kimler kurdu, kimler yaşadı o topraklarda?Ağaç Ev Sohbetleri'nin 126. haftasında şöyle kazı yapa yapa gideceğiz.

"Doğduğunuz, yaşadığınız, sevdiğiniz veya sık sık gezmeye gittiğiniz bir şehri kim kurdu veya ismini kim koydu biliyor musunuz? Yaşadığınız yerde onbinyıl önce kim oturdu biliyor musunuz? İsterseniz bir şehrin geçmişini anlatabilirsiniz."

Doğduğum yer aslında öyle tesadüfen bizimkilerin meslek gereği yaşadığı Ankara'nın Kazan ilçesi. Bölgede yapılan kazılarda Bakır Çağı'na kadar gidilmiş. Bu yazı nedeniyle araştırınca burada kazı yapılmasına bile şaşırdım. Ne bileyim doğum yerim olsa da hiç bir anlamıl olmadı ben de. Hatta adı 15 Temmuz sonrası KahramanKazan olarak değiştirildi ve o darbedeki soru işaretleri belki de daha bir itici gelmiştir. Bu arada bu isim değişikliği yüzünden kimlik  değiştirmek zorunda da kalmıştım.

Sıcağı, denizi, yaşantısı, çevresindeki ilçeleri derken Türkiye'nin belki de en rağbet gören şehrinde yaşıyorum. (Şu an donuyoruz orası başka. Karsız buzzzzz) Pek çok kent için olduğu gibi rivayetlere göre;  şehrin adın bir dönem bugünkü İzmir yöresinde yaşamış olan Erektidlerin Amazonlarla savaşıp yenmesi, onların önderi olan These'nin de, Amazon kadını Smyrna ile evlenmesinden geliyor. MÖ. 1000 dolayında  Batı Anadolu'ya yerleşen Akarlar tarafından kurulmuş 12 bağımsız İyon şehrinden 7 tanesi İzmir sınırlarında. Kentte hala araştırılmamış pek çok antik kalıntı var. Kazılar yapılabilse kimbilir neler bulunacak, tarihçe nerelere kadar uzanacak...

Hani dedim ya Türkiye'nin belki de en çok sevilen şehrinde yaşıyoruz diye hoş orası benim yaşadığım Buca olmasa gerek. Sık sık gezebilsem Ege ve Akdeniz kıyı şeridini seçerdim kesin. Deniz olsun, sıcak, mis gibi iyot kokusu olsun da. Eh alan çok büyük, tarihinin kesinlikle altından kalkamam ben. Gezip dolaştıkça parça parça tarihçeleri paylaşırım artık:))))


Yorumlar

  1. Kazan deyince, Kazan gazetesini takip ettiğim site geldi aklıma arada bir uğrayıp haberlerini alıyorum :) İlçenin ismi değişince hüviyeti de değiştirmek ilginç geldi bana. Hiç aklıma gelmeyen bir ayrıntı.
    Amazonların yaşadığı topraklarda yaşamak heyecan verici geldi bana. Bir nevi gurur kaynağı gibi oralarda yaşamak :)
    Deep güzel konu bulmuş, tarihimizle ilgili kim bilir neler öğreneceğiz, çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yasal bir işlemimiz vardı eski kimliği kabul etmediler. İşte bürokrası...

      Sil
  2. ha haaa çok keyifli yazmışsın, sen gez foto çek, o kadar tarih yeter bize :) karsız buz güzelmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de gezeyim ben gezeyim de akaryakıt arttıkça Devrim baba duymazlığa geliyor beni:(((

      Sil
  3. Yakın tarih benim daha çok ilgimi çekiyor. Meselâ Cumhuriyet öncesi yaşamış farklı ırk ve dinlere mensup topluluklar... Levantenler, Sefarad Yahudileri, Rumlar vs. Binlerce yıl öncesine giden İzmir tarihini şimdiye kadar merak etmedim desem yeridir. Bu vesileyle biraz araştırdım ve öğrendiklerim beni mutlu etti. Kadifekale eteklerine kurulan eski İzmir, Kaleden Agora'ya bağlanan tüneller. Daha keşfedilmemiş o kadar çok şey var ki. Namazgâh antik şehrin kalıntıları üzerine mezarlık yapılmış mesela. Mezarlık daha sonra taşınmış ve bu sayede eserlerin bir kısmı yapılaşma etkisinden korunabilmiş:) İzmir'in çarpık yapılaşması ne kadar kötüyse Büyük İskender'in yeniden kurduğu İzmir'in yerleşim plânı o kadar mükemmelmiş. Yerleşim dağın yamacına değil eteklerine yapılmış, Kadifekale yamaçlarında heyelan tehlikesi olduğu sonradan anlaşılıyor. Eskiden kurulan İzmir plânında sokak ve caddelerin birbirini dik kestiği, çarşısı, ticaret merkeziyle süper bir yermiş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bu kadar derinlemesine araştırmadım açıkcası. Ama o eserlerin bir kısmını gördüm. Mesela şimdi ziyarete kapatmışlar yakın zamanda ortaya çıkartılan anfitiyatro var. Kadifekale kamulaştırıldıkça kazıların devam edilmesi planlanıyormuş. Kazılar yapıldıkça yeni yeni bilgiler ortaya çıkacaktır. Okuyarak değil de gezerek, görerek daha aklımda kalıyor benim. Malesef pek çok yere giriş mümkün olmuyor. Kiliseler mesela hepsi açık değil, camiler, bazı kazı alanları...

      Sil
  4. Bizim yaşadığımız şehir henüz 100 yıllık ama kazılarda keltlere ve romalılara kadar uzanan bir sürü şey bulundu.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder